Zo ga je als taxibedrijf om met de afschaffing van de BPM-teruggave

Zo ga je als taxibedrijf om met de afschaffing van de BPM-teruggave

Vanaf 1 januari is het zover, dan wordt de BPM-teruggave voor taxibedrijven afgeschaft. De Eerste Kamer heeft ingestemd met het afschaffen van de regelgeving voor de BPM-teruggave voor taxi’s. De reden om deze regeling af te schaffen, is om de taxibranche te stimuleren om sneller over te gaan op zuinigere voertuigen.

Overstap op uitstootvrije voertuigen

De afschaffing komt niet volledig uit het niets, al vanaf 2011 wilde de toenmalige staatsecretaris de BPM-teruggave voor taxi’s afschaffen. Alleen na lang uitstel, is er voor de taxibedrijven helaas geen afstel gekomen. Het kabinet ziet graag dat alle taxibedrijven overstappen op uitstootvrije voertuigen. Echter, gaan door deze afschaffing de kosten voor taxibedrijven aanzienlijk omhoog. Het BPM voordeel bedraagt namelijk soms wel duizend tot tienduizenden euro’s per voertuig. Daarnaast zal de afschaffing van de BPM-teruggave het voor taxibedrijven ook nog eens een stuk moeilijker maken om te concurreren met alternatieve taxidiensten, zoals Uber. Om alle kosten te compenseren, zullen taxibedrijven hogere prijzen moeten gaan hanteren, terwijl alternatieve taxibedrijven dit niet hoeven te doen.

Tijdrovend en duur proces

Ook al willen de kabinetsleden dat per 1 januari de taxibedrijven over gaan op uitstootvrije voertuigen, lijkt dit ook met het huidige aanbod van elektrische taxivoertuigen niet mogelijk te zijn. Het huidige aanbod blijkt namelijk nog altijd veel te klein te zijn, zeker het aanbod van de taxibusjes. Daarnaast heeft een elektrisch voertuig een stuk hogere aanschafprijs. Het zorgvervoer komt tevens onder druk te staan. Om een elektrische rolstoelbus te mogen besturen is namelijk een vrachtwagenrijbewijs nodig, dit komt doordat elektrische rolstoelbusjes een stuk zwaarder zijn. Taxichauffeurs moeten zich hierdoor laten omscholen en dit zal veel tijd en geld kosten. De kostenverzwaring voor de gehele taxibranche kan op jaarbasis oplopen tot maar liefst 58,7 miljoen euro.

Taxi’s bij Autocentrum Douwe de Beer

Voor taxibedrijven is het dus het beste om dit jaar nog te profiteren van de huidige gunstige regelgeving. Het is daarom verstandig om de aanschaf van een nieuwe taxi naar voren te halen en dus voor het einde van het jaar te laten plaatsvinden. Bij autocentrum Douwe de Beer hebben wij een aantal mooie occasions geschikt voor taxi vervoer in ons assortiment. Kom bij ons langs in onze showroom of bekijk ons aanbod op de website. Mocht het in 2019 niet passen om te investeren in uw nieuwe bedrijfsmiddel, dan geldt voor 2020 dat het nog interessanter wordt om een gebruikte taxi te kopen in plaats van een nieuwe. Daarnaast hanteren wij scherpe leasetarieven en ontzorgen wij u volledig.